2018. november 5., hétfő

Egy Vaszary-rokon, Zséda a Vaszary Galériában


Népszerű vendége volt a Vaszary villának: Zsédenyi Adrienn énekesnő - művésznevén ZSÉDA - a Vaszary család rokonaként érkezett Füredre, ahol két másik, erős karakterű, a divathoz sok szállal kötődő nő, Lesznai Anna és Zoób Kati kiállítását nézte meg. 


- Csodálatos a Vaszary villa, boldog vagyok, hogy itt lehetek és megnézhetem a kiállítást. Egy családfakutatás során derült ki, hogy családi kötődésem van a Vaszaryakhoz, ami büszkeséggel töltött el, mindig is nagy rajongója voltam Vaszary Jánosnak. A családfát végignézve több ponton is kapcsolódik az életünk, hisz írók, rendezők, színésznők voltak tagjai a famíliának, Vaszary János testvére, Vaszary Gábor pedig főjegyző volt, mint ahogy az én édesapám, Zsédenyi Imre is tizenöt évig volt Veszprém megye főjegyzője. 


A Vaszaryak családneve eredetileg Zsédenyi volt, egyik részük a Pápa melletti Magyargencsen, a többiek pedig a szintén Pápához közeli Vaszaron éltek. Az megfigyelhető, hogy a Zsédenyi névben hol ide, hol oda tették az ékezetet – ezért rövidítettem le én is Zsédára -, s ez valószínűleg az őseim idejében is így volt, ugyanakkor nehezen is jött az emberek szájára akkor, amikor a vaszari családtagok Keszthelyre költöztek. Ott is inkább úgy emlegették őket, mint a vaszariak, akik Vaszarról érkeztek, így aztán az egyszerűség kedvéért vették fel a Vaszary nevet.

- Egy XXI. századi ember számára milyen érzés megtudni, hogy ilyen ősei voltak?

- Felbukkannak nagyon hasonló szerepek, hivatások a családunkban, és Vaszary János művészete már akkor is közel állt hozzám, amikor a rokonságról még nem tudtam. Kedves számomra a párizsi korszaka, a témái, amikből merített. Számomra is rendkívül fontos a vizualitás, a dalokat minden alkalommal képekben is látom, vagy épp egy festmény inspirálja a zenei gondolatomat. 


- A Vaszary Galériában két meghatározó, markáns női személyiség, Lesznai Anna és Zoób Kati közös kiállítása látható. Ha képzeletben most te lennél a harmadik: mennyire nehéz az embernek megállnia a helyét nőként, akinek határozott elképzelése van az életéről?

- Nem szoktam azon gondolkodni, hogy mennyire nehéz. Jobbára az adott pillanatnyi dolgaimmal vagyok elfoglalva, ráadásul nem is mindig rólam szól az egész, mert van, amikor a kisfiamról vagy a családomról, s emellett persze a hivatásomnak is élek. Soknak tartom, néha dühít is, ha egy nőnek a megítélése túlságosan a külsőségek felé megy. Nem szeretem, ha egy nőt csak arról kérdeznek, hogy hogyan néz ki, vagy éppen mi van a magánéletében. Ennél sokkal többek vagyunk, alkotó emberek, a gondolataimat a dalaimba és a megszólalásaimban igyekszem is kifejezni. 


- Akkor most egy kicsit dühítő leszek: a klipekben és a fellépések során is meghatározó a ruha, amit visel egy énekes, csakúgy, mint Lesznai Anna és Zoób Kati életében is. Önnek mi alapján dől el, hogy mit visel?

- Persze, én is rajongok a divatért és a jó stílusért, ami izgalmassá tud tenni egy megjelenést. De számomra mindig az az érdekes, aki viseli. Ha intellektussal és élettel van megtöltve, akkor sokkal jobban felkelti az érdeklődésemet. Épp magyar divattervezők bevonásával készítem az éves kalendáriumomat, gyönyörű ruhákat válogattam a kollekcióikból. Nagy rajongója vagyok a magyar divatnak, ezért szeretném a saját eszközeimmel is népszerűsíteni őket.


- Külföldön járva mit tapasztal: hol helyezkedik el a magyar divattervezők presztízse? 

- Úgy látom, hogy egyre több divattervező jut ki nagy eseményekre - akár a New York-i divathetekre vagy a milánóira -, ami mögött óriási munka állhat, és büszke vagyok rájuk, hogy megállják a helyüket a versenytársakkal szemben. 

- Időnként Önt is úgy emlegetik, mint aki diktálja a divatot, és nem csak lépést tart vele.

- A hétköznapi életben nagyon praktikus vagyok, szeretem egyszerűen elintézni az öltözködést. Édesanyaként én is 6.20-kor kelek, de szeretem rendben érezni magamat. Ezért sok mindent változtattam az életvitelünkön, az étkezési szokásainkon, többet sportolok, hogy elsősorban jól érezzem magamat a bőrömben, maga az öltözködés pedig öt perc alatt elvégezhető legyen. Más kérdés, hogy miben lépek színpadra egy több órás nagykoncerten, egy videoklipben vagy egy díjátadó gálán. Ott a dalokat kell életre kelteni, s mindig annak a voltam a híve, hogy ne öltözzem le a dalt, hanem még inkább kiemeljem a mondanivalóját. 

 
- Min dolgozott legutóbb?

- A legújabb dalom a Fosszíliák címet viseli, amit egy gyönyörű szöveg inspirált, és egy csodás videoklipet forgattunk hozzá. A fosszíliák az élőlények megkövesedett ősmaradványai, mi a szerelem metaforájaként használjuk. Dobos Tamás operatőr - aki egyébként divatfotós volt -, mostanában inkább nagyjátékfilmeken dolgozik, s nekem álmom volt, hogy ő forgassa a dalhoz tartozó klipet, mert szerintem ő tudta a legjobban megvalósítani. Szuper nyolcasra forgattunk, ami még nagyanyáink technológiája volt, ezekben az „archív” felvételekben tudott a dal leginkább kiteljesedni. Egy időtlen szerelmet mutat be, s ki tudja, hogy mi marad belőle az utókornak. A dalból egy sort idéznék: „Ránk lel egy nap pár gyerek, ékkőként visz el”. 


(Az írás a Balatonfüredi Napló 2018. évi 8. számában jelent meg.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése