"Gaardaa!" - Herman Ottó írása szerint ezzel a kiáltással verték fel annak idején a novemberi Tihany lakóit:
„Hajdanában, mikor Tihany
félszigetét még erdő borította s a nép téli munkáját az erdő szolgáltatta, a
halászbokrok nem tanyázhattak naphosszat a parton s a hegyenjárás is inkább
önkénytes volt. Akkoron a hegyenjáró kiállott a csúcsra s a falutól a hegyen járóig,
kellő távolságban gyerkőczök állíttattak föl. Mihelyt a hegyenjáró észrevette a
"látott halat", oda kiáltott a legközelebb álló gyereknek: Gaardaa!
Szájról-szájra röpült a hir a
helységbe s az az ember, asszony, a ki a templom táján hallotta a jó hirt,
fölszaladt a toronyba s félre verte a harangot, minek hallatára a halászember
ott hagyta munkáját s kirohant a partra.”
A garda (Pelecus cultratus) a pontyfélék
családjához tartozó, nemének egyetlen
faja. Egyéb elnevezései: sugár kardos, balatoni hering, kardkeszeg, karda,
szabóhal vagy vezérgarda. Álló és lassú folyású vizek lakója, de szívesen
tanyázik brakkvízben, vagyis félsós vízben is. Közép-Európától a Kaszpi-tengerig
megtalálható, az Aral-tóban is van állománya. Magyarországon
a nagyobb folyókban és a Balatonban él, ahol régebben akár 50-300 tonnát is kifogtak
évente. Termetét tekintve 25-35, maximum 60 centiméter hosszú. Szájrése
meredeken felfelé irányul, 90-115 kicsi pikkelye van a
hullámos oldalvonala mentén. Rajhal, ami napközben a fenék közelében
tartózkodik, éjszaka a felszínre emelkedik. Tápláléka planktonrákok,
rovarlárvák és -bábok, repülő rovarok és apró halak. Legfeljebb 9 évig él,
május-júliusban ívik, és 3-4 évesen válik ivaréretté. Magyarországon
a 2014-es "év hala" választáson a három jelölt egyike volt.
A garda a Balaton egyik legrégebbi halfaja, a
jégkorszak után jelent meg hazánk területén. Az eredetileg a tengerben élő hal
még a sós vízből vándorolt az édesvizek felé, a Sión át kerülhetett a Balatonba.
A nálunk honos gardák már egész életüket édesvízben töltik, vándorlási szokásuk
azonban mind a mai napig megfigyelhető. Az őszi időben csapatostul érkeznek az
úgynevezett tihanyi kútba, mivel a mélyebb vizeket kedvelik. Ilyenkor sötétlik
a víz a gardarajoktól. Korábban jelentős
mennyiségben halászták, számos tihanyi családnak jelentett megélhetési forrást,
de ma is előszeretettel horgásznak rá célzottan.
1055-ben a tihanyi apátság alapító levele 20
szőlőműves és 10 halászó háznépet adományozott az apátságnak. A halászat tehát
mindig része volt Tihany történelmének. A kerítőhalászat - ami már szervezett
halásztársadalmat követelt - mind a mai napig fennmaradt halászati mód. Ezt a mesterséget magas fokon,
rituálészerűen művelték a tihanyiak, teljesen egyedi módszert alakítva ki.
Persze ehhez szükség volt a terepadottságokra is: „Ha valami, úgy a "látott halra" való halászat avatja a
Balatont "magyar tengerré", mert a halászat e módja szakasztott mása
az észak tengerein folyó heringhalászatnak, avval az egy különbséggel, hogy a
mig a heringhalász csülkökön magasra hágva lesi a halak seregeit, a tihanyi
hegyenjáró őrhelyét a föld izzó keblének lehellete hányta föl kellő magasságra;
hegyet készített a lába alá.”
A hagyomány szerint – amiről a már idézett Herman Ottó
ír részletesen a Magyar halászat című könyvében – a gardaraj magaslati pontról
mutatta meg mozgását: „Természetes, hogy
a merre ez a haltömeg mozog, megváltozik tőle a víz színe, csillogása is; az a
pont, a hol a halsereg van, sötét, sajátságosan biborbarnás színt öltve, kivált
csöndes időben s magasabb helyről már messziről látható. E haltömegek ekkor
oszlopszerűen töltik be a víz egész mélységét, a fenéktől a színig; néha
annyira, hogy a legfelsőbb réteg viczkándozásától burványt vet a tó színe.”
A „hegyenjárók” tehát a tihanyi dombokról lesték, hol verődik csapatokba a garda: „A hegyenjáró hajnalhasadtával fölhúzta nagy csizmáját, foltos ködmönét; nyakába akasztotta megviselt subáját, fülére húzta kucsmáját s meghágta a tekintők egyikét. A csúcson megállapodott s hatalmas botjára támaszkodva, ráveté szemét a tó tükrére; bozontos szemöldökét összerántva, nincs az a sólyommadár, a mely élesebben s apróbbra vizsgálná sólyomszemével a tarlót, mint vizsgálja az ő valóságos sólyomszemével a vizeket a hegyenjáró: lesi a sötét foltnak a megjelenését. Ezek a hegyenjárók egytől egyig tapasztalt, kipróbált éleslátású s a tó tükrét színe, csillogása, hináros helyei szerint bámulatos pontossággal ismerő halászok, a kik még az arányoknak távolság szerint való apadását is pontosan meg tudják itélni, a mi a látott hal elfogásánál igen lényeges föltétel.”
Az úgynevezett halászbokrok ez idő tájt
állandó készenlétben álltak a parton: „Minden bokor hajója mellett tanyáz; csöndes pipaszó mellett vesztegelve,
várja a jó szerencse hírét, vele az indulás perczét. Az Akasztón levő
hegyenjáró halat lát. Teli torokból s avval a bizonyos vontatottsággal, a mely
a szónak nagy távolságra való megérthetőségét biztosítja, lekiált a bokrok
felé: "Háájóóráá!!" Hogy a jeladás arra az esetre is biztosítva
legyen, ha a hang nem érné el az őrszem fülét: lekapja subáját, botjára tűzi s
magasra emeli.”
A feszült várakozást megtörő kiáltásra a csöndesen
pipázók talpra ugrottak: „A jelre mind a
hét hajó kirohan; a legénység a rugófába veti meg a lábát s szakadásig
megfeszített karral, derékkal evez; ilyenkor vége a barátságnak: a létért való
küzdelem kiszólítja az irigységet, az indúlatosságot is, s ha roham közben két
hajó elállja egymásnak az útját, vagy épen összeakad, van káromkodás, sőt néha
döngetés is bőviben. Ekkor nincs halászartikulus!”
Ilyenkor a látó embert is árgus szemek figyelték:„Természetes, hogy a hegyenjárót a helység
született és fáradhatatlan őrszeme: a gyereksereg is észreveszi s szemmel
tartja; s még természetesebb, hogy a mint a hegyenjáró subáját lekapja s botra
tűzi, a látott hal hire a szó azon értelmében szétfut Tihany utczáin s be a
házakba.”
A "látó ember" különböző jelzésekkel, kabátjának
lengetésével irányította a vízen hajózó halászokat a gardatömegek felé. Így tájékoztatta a tavon várakozó
bárkákat a "látott halnak" nevezett garda mozgásáról, hogy a fogásra
legalkalmasabb helyen vethessék ki hálóikat a halászok. „A hegyenjáró azalatt azt a hajót tartja szemmel, a mely jó irányban
halad s ehhez szabja jeladását, mely a következő:
1. Subáját, vagy néha egy
halászgatyát is, hátfelől előrefelé csapdossa; ez azt jelenti:
"Előre!" s ekkor a kormányos változatlanúl tartja az irányt.
2. Subáját balról jobbra csapdossa;
ez azt jelenti: "Jobbra tarts!" mire a kormányos jobbra térve, addig
halad az új irányban, a míg csak a hegyenjáró ezt a jelt adogatja.
3. Subáját jobbról balra csapdossa;
ez azt jelenti: "Balra tarts!"
4. Mihelyt a hegyenjáró észreveszi,
hogy valamelyik hajó kellőképen megközelítette a látott halat, hirtelen a
földre veti magát, ez azt jelenti: "Vesd ki a macskát!"
A hegyen és a vízen lévők között folyamatos a
kapcsolat, a siker érdekében egyetlen percre sem szakadhat meg a különös
kommunikáció: „Ekkor minden ember a
hegyen járót nézi, ki még mindig szemmel tartja a halat s mikor észreveszi,
hogy a riasztásnak ideje elérkezett, letérdel s a csomóba fogott ruhával
verdesi a földet; ez azt jelenti, hogy az evezőkkel dörömbölni kell, hogy a hal
a hajó felé álló két istáp közt ki ne osonjon. Az utolsó jel az, hogy a mikor a
két istáp összeér, tehát a fogás biztosítva van, a hegyenjáró a subára hajtja a
fejét; ez azt jelenti: "Megvan."
A halászok az öreghálóval, gyalommal dolgoztak, s
a sikeres halászat száz mázsa halat is eredményezhetett.
„Ilyenkor csak a lábáról leesett
beteg, agg vagy nyomorék marad veszteg, a többi népség minden kigondolható
edényt fölkapva, leszalad a partra, mert az ősi szokás úgy tartja, hogy a
halhelyen még a vizen összeakadt komák is megbékülnek s az egész halászság igaz
magyar bőkezűséget gyakorol a "jut is, marad is" elve szerint. Megtöltik
a gazda tarisznyáját, a gazdasszony kötényét, köcsögét; minden gyerek ihanyra
fűzhet egy pár gardát; jut a Szántódra átkelő utasnak, a cserkésző czigánynak s
ha valami kuvasz tévedt oda, vetnek még annak is s csak ekkor osztozkodik a
szerencsés bokor, természetesen ős Tihany régi mértéke szerint, mely nem font,
se kilo, se mázsa, hanem az egy rőf vászonból készült halász tarisznya, mely
arról is nevezetes, a mint már említve volt, hogy a gazdasszony azt a rőföt nem
is rőfön, hanem a karján és a mellén méri ki.”
A nyári melegben az akkori közlekedési és útviszonyok miatt nem tudták a
gyorsan romló halat messzire szállítani, így amit kifogtak el is
fogyasztották, vagy a környéken eladták. A tartalékot jégvermekben tárolták, azon a jégen, amit
télen vágtak a Balaton jegéből, fáradtságos munkával, és ami a nyári melegben
sem olvadt el a nádtetős, földbe vájt kunyhókban.
|
A halászat ősi mestersége tehát
évszázadokra visszamenően fontos volt a tihanyiak életében, a régmúlt időkben
az egyik legfontosabb megélhetési forrást jelentette, a garda pedig kitüntetett
hal volt. Jelentőségére utal, hogy Tihany város új címerébe is belekerült, és
2013. június 20-án a halászok tiszteletére szobrot is állítottak: a kompkikötő
parkosított részén felállított, talapzattal együtt két és fél méter magas,
garda halat ábrázoló alkotást Diénes Attila Munkácsy-díjas szobrászművész
készítette.
A gardahalászat hagyományait őrző novemberi Gardafesztivál évről évre több látogatót vonz a félszigetre. Már maga a tény, hogy egy hal tiszteletére fesztivált rendeznek, mutatja, milyen jelentőséggel bír az itt élők számára. A fesztivál első napja látványhalászattal kezdődik, amin részt vesznek olyan idős helybéliek is, akik még a régi, hagyományos garda halászatokon is ott voltak. A halászhajókat és a zsákmányt ünnepélyes fogadtatásban részesítik a parton, megkoszorúzzák a garda szobrot, majd a tömeg elindul a halakkal az apátsági templomba, hogy a tihanyi perjel megáldja azokat, az újborral együtt. Az ünnepség részeként délután a Visszhang-dombon gardasütést rendeznek.
A sütés is
hagyományos módon történik: a szőlővenyigére húzott paprikás lisztben
megforgatott, beirdalt gardákat parázson sütik meg. A garda-hétvége második napján
hagyományosan horgászverseny zajlik a Belső-tó partján, ezt követően halászlé-
és halételfőző versenyt tartanak a Visszhang-dombon.
Hazánk 76
halfajtájából 41 él a Balatonban, ebből körülbelül 15 félét ismer az, aki
szereti a halételeket, s Tihanyban jó eséllyel meg is találja őket!
(Az írás az Északipart című magazin 2013. évi számában jelent meg.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése