A László Károly Gyűjtemény margójára
-
Elvitték?
-
El.
-
De
miért?
-
Azt
mondják: joguk volt hozzá.
És valóban.
László Károly műgyűjtő 2006-ban letétbe
helyezte a gyűjteménye egy részét Veszprémben. Úgy mondják: nagyon megszerette
a várost, amihez előtte nem volt kapcsolata. Nem itt született ugyan, hanem Victor Vasarely szülővárosában, Pécsen, Vásárhelyi Győző után 17
évvel, 1923-ban. Zsidó ősei a XVIII. században kerültek Magyarországra, Mária
Terézia üldözte el őket Morvaországból. Édesapja a hannoveri Continental Művek
dél-magyarországi képviselője volt. Álmodozó gyermeke jobban szeretett
egymagában, a gazdag fantáziájával megteremtett világban játszani, mint
társaival, akik gátat szabtak képzelete szabad szárnyalásának. A cisztercita
rend pécsi reálgimnáziuma után a város orvosi karára iratkozott be, de
egyetemista élete gyorsan megszakadt: 1944-ben a nácik Auschwitzba deportálták.
Több lágert is megjárva, a háború utolsó napjaiban Theresienstadtban, az
amerikai csapatok szabadították ki. Nővérén kívül valamennyi családtagját
elveszítette, ő 37 kilósan ért haza. Pécsről mintegy ezer férfit deportáltak,
közülük tizenketten tértek vissza.
1945-ben Bázelbe
költözött nővéréhez, ahol előbb folytatta orvosi tanulmányait, majd Szondi
Lipót tanítványaként pszichoanalízissel kezdett foglalkozni. Ez sodorta a
művészet felé, a szürrealizmusban találta meg tudományágának művészeti
párhuzamát. Színdarabokat írt, saját színtársulatot alakított és
műkereskedelemmel kezdett foglalkozni. Gyűjteményét az 1950-es években alapozta
meg. A huszadik század amerikai és nyugat-európai alkotói, művészei közül
sokakkal személyes kapcsolatban volt: William Burroughs, Jean Cocteau, Christo,
Allan Ginsberg, Patricia Highsmith, Robert Mapplethorpe, Andy Warhol. A magyar
alkotók közül Kassák Lajos, Ligeti György, Tamkó Sirató Károly, Victor Vasarely
is a barátai közé tartoztak. Kassák Lajost ő fedezte fel a nyugat-európai
közönség számára, ő adta ki az első könyvet róla.
Lelki társainak
a tibetieket érezte. Imádta a Távol-Keletet, járt Bali szigetén, Nepálban,
Kambodzsában, Laoszban, Burmában, és beszélgetett a Dalai Lámával. Életének
valódi színtere azonban a háza volt, Bázelben, ahol ezerszám rejtőztek a
műalkotások. Nemcsak a falakon, polcokon, hanem az emeletre vezető lépcsőfokokon,
sőt a mennyezeten is, ezért aztán kézenfekvő volt, hogy a gyűjteményt
kényelmesebb helyre költöztessék, és megnyissák a nagyközönség előtt. Az
ezredforduló tájékán Veszprém épp forrást keresett, hogy felújíthassa egyre
romló állapotban lévő épületét a várban, László Károly pedig magyarországi
otthont keresett gyűjteménye számára. A szerencsés találkozás révén újulhatott
meg a Dubniczay-palota, méltó helyszínt biztosítva a műalkotások sokaságának:
2006-ban a felújított palotában nyílt meg a XX. század képzőművészetéből
keresztmetszetet nyújtó állandó kiállítás.
László Károly
olyannyira veszpréminek érezte magát, hogy ide is temetkezett, a gyűjteménye
közelében akart maradni halála után is. Hogy forog-e a sírjában, amiért csak ő
marad Veszprémben, a gyűjteményt pedig becsomagolták és elvitték? Nem hinném. A
jogi fogalmakkal ugyanis neki is tisztában kellett lennie: a letétbe helyezett
gyűjtemény sorsáról a mindenkori tulajdonos dönt, vagyis ő, halála után pedig
az örököse. Ha annyira biztos akart lenni abban, hogy a gyűjteménye, vagy annak
egy része szeretett városában, Veszprémben maradjon, akkor miért a letéti formát
választotta?
Porga Gyula,
Veszprém polgármestere, és Hegyeshalmi László, a Művészetek Háza igazgatója
2011-ben személyesen utaztak ki a gyűjtő bázeli otthonába. A látogatás
alkalmával László Károly örült, hogy a gyűjteménye a lehető legjobb helyen van,
a befogadó intézmény minden igényének eleget tett, így újabb tíz éves letéti
szerződést írt alá. Felmerült, hogy a város 45 műalkotást ajándékba kap, de
betegsége miatt László Károly már nem tudott Veszprémbe utazni. Az ajándékozás végül
nem valósult meg, a gyűjtemény letétben maradt Veszprémben. A gyűjtő halála
után örököse megerősítette a letéti szerződést, majd több hónappal ezelőtt
levelezés indult közte és a város között a gyűjtemény sorsáról. A Nemzeti Bank
által felkért szakértők megérkeztek Veszprémbe, felmérték a műtárgyakat, az MNB
Értéktár Program vételi ajánlatot tett az örökösnek, aki ennek a hatszorosát
kérte.
A nemrég
összepakolt és elszállított gyűjtemény már nem ugyanaz volt, mint ami 2006-ban
Veszprémbe került. 2011-ben és 2015-ben is volt szerződés szerinti változtatás,
„frissítés”. Darabra ugyanannyi műalkotás érkezett vissza, de főművek kerültek
ki az anyagból (Patkó Károly1928-as „Férfi képmása” című képét például 40
millióért látták egy aukción). Ezt persze nehéz objektíven megítélni, mert a
művészet mégiscsak szubjektív. Műgyűjtői berkekből azt lehetett hallani, hogy
László Károly 2013-ban bekövetkezett halála után az örökös több kísérletet tett
a műalkotások értékesítésére, egyesek szerint a gyűjteményt egyben is eladásra
kínálta már.
Ezen a ponton érdemes megvizsgálni, hogy
miből is áll a műgyűjtés? Minden bizonnyal pénz is mozog, időnként nem is
kevés. De László Károly esetében sem ez volt a kezdet. Vagy a másik nagy,
Veszprémben közkincsé tett magángyűjtemény tulajdonosát, Vass Lászlót is
példaként hozhatom, aki családjának körülményeiről egy korábbi írásában így
vallott: „Budapest egyik kisvárosra emlékeztető peremkerületében születtem,
ahol egymásra ikrekként hasonlító családi házakban bérből, fizetésből élő
kisemberek élnek. Három generációnak adott békés otthont, a jövedelemhez
szabott kielégítő, ám minden kényelmen túli luxust nélkülöző épület. A
cipőipari technikum befejezése, cipész-mestervizsgám után a Magyar Divat
Intézet tervezőjeként is itt éltem feleségemmel és két kislányommal.” Terveket
és modelleket készített szabadidejében, amikre felfigyelt egy sikeres, önálló
üzlettel rendelkező cipészmester-kereskedő, akinek a társa lett. Négy év
elteltével önállósította magát Vass László, és saját üzletet nyitott a Belváros
egyik patinás utcácskájában, ahol saját tervek alapján, kézi munkával készült
cipőit kezdte árulni. Azonban nem maradt meg a kaptafánál, egyre inkább a
modern képzőművészet felé fordult a figyelme, vagyis a mindennapi munkán túli
igények ébredtek benne.
Egy gyűjtemény
elsősorban a gyűjtő lelkének a lenyomata. Ha már az imént Vass Lászlót citáltam
ide, akkor folytatom vele: „A lényeg az, hogy arculata legyen egy gyűjteménynek,
a pénzben kifejezett értéke másodlagos. A maga nemében különleges az a
gyűjtemény, amit egyedi gondolatmenet mentén alakítottak ki, egységes
koncepcióval, nem kell nagyon drágának is lennie. Egy gyűjtemény a gyűjtő szemléletét tükrözi
elsősorban, amit a világ felé mutatni kíván. Annál szebb dolog pedig nincs a
világon, mint egy képről eldönteni, hogy milyen. Utánajárni, hogy milyen életet
élt az alkotó, s minden fellelhető mögöttes műveltséget megszerezni. A modern
művészet olyan, mint egy kavics a vízben, ami fodrokat, hullámokat hoz létre,
így megy előre a világ, és ebben a lendületben, ebben a sodrásban érzem magamat
jól én is.”
Ha ezt a
dinamikát vesszük alapul, akkor a László Károly Gyűjtemény Veszprémből való
elvitelére mondhatnánk
azt is, hogy „nincs itt semmi látnivaló kérem, tessék nyugodtan tovább menni”.
A gyűjtemény eladott darabjai nagy valószínűség szerint egy másik gyűjteménybe
kerülnek. Az is lehet, hogy az új tulajdonos már évek óta várt rá, hogy legyen
egy Kassákja, mert úgy érzi teljesebbnek a gyűjteményét. Az persze más kérdés,
hogy a gyűjteményt a köz javára fordítja-e, és bárki megnézheti (mint ahogy a
László Károly Gyűjtemény is szabadon látogatható volt a Dubniczay-palotában),
vagy hét lakat alatt őrzi, s jó esetben a család gyönyörködhet benne. (Kevésbé
szerencsés esetben csak időnként kerül elő a páncélból, villantani a dicsekvő
üzleti partner előtt.) De a tulajdon akkor is szent. Jogos birtokosa azt tesz a
műtárgyával, amit akar, szabadon adhatja-veheti, magán- vagy közgyűjteménybe
teheti.
Erről egy ugyancsak veszprémi, időszaki
kiállítás megnyitóján hallott történet jut eszembe. Forró nyári nap volt, mégis
sokan vállalták, hogy útra kelnek, mert látni akarták a magánygyűjteményből
összeállított kiállítást. A ceremónia után odasodródott mellém egy jól értesült
barátném, aki előzőleg a jelen lévő gyűjtő fiával váltott szót. A szeretett
gyermek azt kérdezte a barátnémtól: „Tudod, mik lógnak itt a falon? Ezek autók
és hajók”.
Így is lehet. És nincs ebben semmi
megvetni való. A Föld egy sóhajtásnyira, alig észrevehető módon megállt, aztán
forgott tovább. A Dubniczay-palotában, ha ügyesek - és miért ne lennének azok?
–, akkor ugyanez történik: megállnak egy sajnálkozó pillanatra, a csomagoló
műkincsszállítók között még utoljára megsimogatják tekintetükkel a búcsúzó
képeket, nyugodt szívvel gondolnak arra, hogy az őrzésükért, a
népszerűsítésükért mindent megtettek, és azzal a reménnyel engedik őket útnak,
hogy valahol már türelmetlenül várják őket. Aztán térülnek-fordulnak az üres
falak között, s új tervek születnek. Ki tudja, lehet, hogy a magángyűjtők
sorban állnak egy kultúrát értő és szerető város kiállítóterméért, amibe László
Károly még a felújítása előtti állapotában szeretett bele. S talán nem is
szükséges egy másik állandó kiállítást szervezni, évente más és más alkotások
kerülhetnek a látogatók elé. Örülünk annak, hogy László Károly gyűjteményének
Veszprém adott átmeneti otthont, s nyitottan állunk az eljövendő meglepetések
elé.
(Az írás a SÉD kritikai lap 2017. nyári számában jelent meg.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése