A
walesi, a gödöllői, a belgrádi, a szegedi és az Arles-i nemzetközi
hárfaversenyek zsűrijének tagja, a Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivál
alapító-művészeti vezetője, Vigh Andrea hárfaművész
vendégeskedett Veszprémben. A Liszt-díjas művész a Salzburgi Ünnepi Játékok és
a Carnegie Hall színpada után a Hangvillában adott emlékezetes koncertet a
Mendelssohn Kamarazenekarral.
Ahogy ott állt a színpad közepén, s női
vonalakat idéző hajlatait végigsimogatta a reflektor izzó, itt-ott tétova fénysugara,
át meg átbújt pattanásig feszes, a szív húrjaira emlékeztető sodronyai között,
már akkor tudható volt, hogy csakis tündérkéz érintésének engedelmeskedik. Nem
csoda, hisz a múltja is erre kötelezi: kevesen mondhatják el magukról, hogy a líra mellett az ókori kelet legősibb
húros hangszerei voltak.
A hárfa legkorábbi ismert formája az
ívhárfa, ami valószínűleg a legegyszerűbb húros hangszerből, a zenélő íjból
fejlődött ki. Ívhárfát a sumérek már a Kr. e. 3400 körüli vagy még korábbi
időtől kezdve használhattak. A legrégibb hárfát Ur városában találták, ez Kr. e. 2600 körülire datálható, de
rekonstrukciója már egy fejlett, kifinomult hangszert sejtet. Egyiptomban Kr.
e. 2700-tól vannak adatok ívhárfákra, ezek ásóformájúak, négy–hat húrjuk van,
méretük változatos. Az Újbirodalom korában, Kr. e. 1580-tól új típusok jelentek
meg, köztük nagyméretű álló, valamint kicsi, vízszintes helyzetben a vállra
téve megszólaltatott hárfák.
A veszprémi Mendelssohn Kamarazenekar negyedik bérletes koncertjének egyik
főszereplője Vigh Andrea Liszt-díjas
hárfaművésznő, a Zeneakadémia rektora, az intézmény tanszékvezető tanára volt.
Amikor a zenekar vezetője, Kováts Péter
színpadra szólította a művésznőt, rövid beszélgetésükből megtudhattuk, hogy egy
sikeres spanyolországi turnén már dolgoztak együtt. Kováts Péter kedélyesen
utalt arra, hogy a zeneirodalom nem sok hárfaszólóval kényezteti a művészeket,
mire Vigh Andrea szelíden megjegyezte, hogy zongoradarabból is több van, mint
hegedűversenyből.
Milyen szerencse, hogy a francia
hárfaiskola megalapítója, Alphonse
Hasselmanns annak idején bekerülhetett a Camille Saint-Saens által igazgatott párizsi Conservatoire tanári karába. Ismeretségük a hárfa felé fordította
Saint-Saens érdeklődését, aki Fantáziáiban
már nem csak kísérő szerepet szánt
a hangszernek, hanem igazi virtuóz, sokoldalú megmutatkozási lehetőséget
biztosított neki. Mendelssohn korai, h-moll vonósszimfóniája (No.10) után Vigh
Andrea elsőként Saint-Saens op. 95-ös a-moll fantáziájának előadásával
bizonyította, hogy ő is a hárfa-tündérek közé tartozik, majd Kováts Péter
Bartók-Pásztory díjas hegedűművésszel szép harmóniában játszották el Saint-Saens
Á-dúr fantáziáját (op.124).
A Pleyel
hangszergyár a XIX. század végén készítette el kromatikus hárfáját, aminek
népszerűsítésére Claude Debussy-től
rendelt darabot. A hárfára és vonósokra komponált Két tánc olyannyira megtetszett a brüsszeli Konzervarórium főigazgatójának, Francois-Auguste
Gevaert-nek, hogy vizsgadarabként iktatták be az intézményében. A Szent és a Profán tánc előadásához visszatért a színpadra a Mendelssohn
Kamarazenekar, s Vigh Andreával remek egységet alkotva ragadták magukkal
hallgatóságukat egészen a szünetig. A jól értesültek a rövid pihenőidőben már
rebesgették, hogy a java még hátra van.
Csodagyerekként számon tartott fiát
Leopold Mozart menedzser-szülőként utaztatta Európa kis- és nagyvárosaiba. A
papa instrukciója nyomán W. A. Mozart
1778 tavaszán épp Párizsba került. Itt a koncertezés mellett Guines herceg otthonában lett zenemester. Mozart apjához írt leveléből
kiderül, hogy a herceg nagyszerűen fuvolázott, a lánya pedig kitűnően játszott
hárfán. A herceg rendelt is egy művet, amit a lányával közösen tud eljátszani,
így esett Mozart választása erre a szokatlan hangszerpárosításra. (Az eset
pikantériája, hogy a herceg sosem fizette ki Mozartot, aki még hónapokkal
később is panaszkodott emiatt.) Az elkészült C-dúr versenymű fuvolára és
hárfára (K.299) rendkívül népszerű lett, állandó szereplőjévé vált a
koncertéletnek.
A két szólóhangszer jelenléte miatt
különleges hangzású, három tételes versenymű fél órára a tündérek szférájába
emelte a teltházas veszprémi nézőteret. Köszönhető volt mindez Vigh Andrea és a
fúvósokkal kiegészült kamarazenekar pontos, szívből jövő játékán kívül Hajas Szilárd fuvolaművésznek. Ő
rendszeres fellépője a kamarazenekar hangversenyeinek, de szólistaként talán
most először mutathatta meg előadói rátermettségét. A veszprémi zeneiskola tanára
Debrecenben végzett, ahol az országban egyedülálló módon oktatták a fuvolázást,
majd hangszeres tudását mesterkurzusokon tökéletesítette.
A zenekari keretek között hallható
játéka alapján sejthető volt eddig is, hogy Hajas Szilárd remek fuvolista, de
szólójátékával komoly névjegyet tett le a veszprémi zenekedvelő és zeneértő
közönség asztalára. A Mozart-darab alatt mindvégig méltó partnere volt a rektor
asszonynak, és az inspiratív közeget biztosító zenekarnak. Előadása könnyed
harmóniát sugárzott, hangszerének dallamai gyöngyökként gurultak le a
nézőtérre. Csak remélhetjük, hogy a mostani alkalmat még számos szólójátéka
követi majd, ahol kreativitását és improvizációs képességét is megismerhetjük.
Érdemes lesz rá odafigyelni!
Mendelssohn-bérlet
2017/18
– IV. hangverseny
Hangvilla,
Veszprém
2018.
április 6. 19h
Műsoron:
Mendelssohn:
h-moll vonósszimfónia (No.10), I. Adagio – Allegro
Saint-Saens:
a-moll fantázia (op.95)
Saint-Saens:
Á-dúr fantázia hegedűre és hárfára (op.124)
Debussy:
Két tánc, I. Szent tánc – II. Profán tánc
szünet
Mozart:
C-dúr versenymű fuvolára és hárfára (K.299), Allegro – Andantino – Rondo:
Allgro
Közreműködők:
Vigh
Andrea – Liszt-díjas hárfaművész
Kováts
Péter – Bartók-Pásztory díjas hegedűművész
Hajas
Szilárd – fuvolaművész
valamint
a Bartók-Pásztory díjas Mendelssohn Kamarazenekar (művészeti vezető: Kováts
Péter)
(Az írás a SÉD kritikai lap 2018. 3. számában jelent meg.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése