Óvoda,
általános iskola, szakiskola, hat vagy négy osztályos gimnázium, főiskola,
egyetem, osztott vagy osztatlan képzés, esetleg OKJ? Hová, merre menjen a
gyermek? Tényleg egy életre választunk pályát vagy hivatást? Nyílt napok,
bemutató órák, tájékoztatók, dilemmák, félelmek, bizonytalanságok, döntések –
ezeket jártuk körbe Fülöp Tamás
pszichológussal.
Az
intelligencia
Az interneten ma már
könnyen elérhetőek az intelligenciatesztek, csak válaszolni kell a feltett kérdésekre
- tisztességesebb oldalakon még a feladat megoldáshoz szükséges időt is mérik -,
aztán kapunk egy számot, amiről azt gondoljuk, hogy minél magasabb, annál
könnyebben fogunk majd boldogulni az életben. Valóban csak ennyi lenne az
ember?
Az intelligencia
mérésére standard mérőeszközök állnak rendelkezésre, egészen fiatal kortól
kezdődően a felnőttkorig. Leggyakrabban négy nagyobb területet mérnek, ami
magában foglalja a verbális kifejezőkészségünket, a logikai gondolkodásunkat, a
memóriatartományunkat és azt a sebességet, amivel mindezeket a feladatokat el
tudjuk végezni. Sajnos ezek a mérések nem egészen tükrözik képességeink teljes
spektrumát, hiszen nem tartoznak bele vagy nem nagyon szokták mérni az olyan
tulajdonságokat, amiket napjainkban kissé mellőzve kezelnek. Ide tartoznak
kiváló sportteljesítmények, vagy ha a finom-motorikus mozgásokat is belevesszük,
akkor például a rajzkészségek, de lehet szó akár zenéről, hangszerekről,
éneklésről vagy táncról. Ha valaki matematikából vagy idegen nyelvből kiválóan
teljesít, azt jó képességűnek tartjuk, de aki énekkarra, rajzszakkörbe vagy
valamilyen sportedzésre jár, azt hajlamosak vagyunk mellékesként kezelni.
Öröklött
vagy szerzett?
Képességeink alapja a géneken keresztül jut kifejeződésre, és
kevésbé függ a külső környezeti feltételektől. Ha nem állnak rendelkezésre megfelelő
ingerforrások, hogy ezek kifejlődjenek, akkor a jó gének is csak némaságba
burkolózva, a háttérben tudnak működni. Ne úgy képzeljük el, hogy ha az egyik
szülő tehetséges matematikából, a másik fél viszont nagyon nem, akkor a gyermek
majd közepes szinten fog teljesíteni. Az egyik szülőtől kapott képesség fog
megjelenni, és nem a két szülő képességeinek számtani közepe. Ezt sokszor
hajlamosak vagyunk elfelejteni, olyan elvárásokat támasztva gyermekeink felé,
amit ők nem tudnak teljesíteni, mi több: nem is tehetnek róla. Megdöbbentő, de a szülők irreális elvárásai szomatikus
tünetek sorozatát okozhatja a gyermekeikben, a körömrágástól kezdődően a
szorongásig, ami akár a mindennapos hányásig is fokozódhat.
Ugyanezt tapasztalom
akkor is, amikor az iskolákban a tananyag elsajátítása miatt a követelményeknek
megfelelni nem tudó gyermekek szoronganak, sok esetben viselkedésproblémák mögé
bújva vagy épp ellenkezőleg: depresszióba,
teljes elzárkózásba menekülve. Nemrég egy középiskolás kollégista fiút
megkérdtem, hogy mesélje el nekem egy hétköznapját. „Amikor fél négy körül vége
van a nyolcadik órának, éppen csak beérek a kollégiumi szilenciumra. Aztán
tanulószoba este fél nyolcig.” A minapi konzultáció során egy általános iskolás
táskáját vittem be a szobámba, lehetett úgy hat kiló…
Az
átlagos és a tehetség
Valljuk be őszintén: nem
nagyon szeretünk az átlaghoz
tartozni. Sokkal jobb érzés valamiben különlegesnek
lenni, és ha a gyermekünkről van szó, akkor – a hiányérzetünket palástolva -
hajlamosak vagyunk utat engedi a vágyainknak. A képességek és tulajdonságok, amiket
örököltünk, nem egy bővíthető kör, ami idővel egyre jobban tágul, de formálódik. Ha szabályos a kör, akkor
sok mindenben egyenlő mértékben merülhetünk el, de ha valamiben kiválóak vagyunk,
annak bizony ára van. Méghozzá az, hogy máshonnan el kell vennünk, így valahol
kevesebb lesz. Sokszor a tehetséges gyermekek nehézségei is ebből adódnak: vannak
olyan területek, amiben gyengébbek, de amiben kiválóak, abban viszont a
korosztályukhoz képest sokkal előrébb tartanak, így nehezebben illeszkednek be
egy közösségbe.
Magas
IQ = egyenes út a sikerhez?
Ez bizony nem egészen
így van. A tehetség nem elegendő a sikeres élethez és nem feltétele annak. Ami
hiányzik még ennél is fontosabb: a szociális
beilleszkedés feltétele. Ha jobban megnézzük, hogy az iskolák elvégzése
után kik érvényesülnek, bizony nem a kiválóságok járnak az élen. Ugyanis a
megfelelő kommunikációs képesség, a jó kapcsolattatás, szociális alkalmazkodás
sokkal jobban megalapozza egy személy sikeres jövőjét.
Apáról
fiúra?
Korábban a szakmák nagy
része generációkon át öröklődött, ma már ez nem így működik. A végtelen
lehetőségek és a kimeríthetetlen variációk inkább megnehezítik egy továbbtanuló
egyébként sem könnyű helyzetét. De vajon fontos, hogy tizennégy vagy tizennyolc
évesen olyan döntést hozzon, amivel az egész életét megalapozza? Hiszen napról
napra új szakmák jelennek meg, évenként új szakokat indítanak az egyetemek, külföldi
tanulási lehetőségeket biztosítanak az ösztöndíjak, könnyen átjárhatóvá váltak
a felsőoktatási intézmények. Párhuzamos képzéstől kezdve az esti szakokig
számos lehelőség adott ahhoz, hogy mindenki rábukkanjon a továbbtanuláshoz
optimális feltételekre. Előbb-utóbb mindenki megtalálja azt a képességeihez
illeszkedő iskolát, amiben otthon érzi magát. Hiszen mindenki úgy érzi magát
jól, ha azt csinálhatja, amit szeret, amiben biztonságérzete van, és amiben
megbecsülik, mert jó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése