Az
Artmagazin legendás párosa, Topor Tünde és Winkler Nóra ritkán látott érdeklődés közepette tartott
tárlatvezetést a Vaszary Galéria Folyók,
tavak, tengerek – Az éltető víz című kiállításán. A vendégek azt is
vállalták, hogy ötvenperces csúsztatással két csoport induljon, de még így is
jócskán tele volt a ház.
A korosztály teljesen
vegyes volt, a látogatók társadalmi ranglétrán elfoglalt helyet is kétesen
lehetett volna meghatározni, de a közös metszéspont folyamatában kirajzolódott:
ahogy érkeztek a vendégek, úgy derült fel sorra Topor Tünde és Winkler Nóra
arca, amit egy ölelés, puszi vagy kézfogás követett. A nevükhöz köthető
Artmagazinnak tizenháromezernél is több követője van, de joggal
feltételezhetjük, hogy a rajongói körből sokan fittyet hánynak a legújabb kor
cyber-bohócsüvegére.
Topor Tünde és Winkler
Nóra legjobban a közös tárlatvezetést kedvelik, s igyekeznek azt a
kiállítás-néző élményt visszaadni, amit ők maguk is megélnek egy kiállítás
megnézése során. Lazán sétálgatnak, vannak kedvenceik, s némelyik előtt
hosszabban megállnak, kérdéseket tesznek fel egymásnak – ezt szeretik átadni, s
megerősíteni azt az érzetet, hogy amikor az ember bemegy egy múzeumba, akkor
elenged bizonyos kritikai éleket, mert azt gondolja, hogy a múzeumokat
szakemberek vezetik, a kiállításokat nagyon jó kurátorok rakják össze, és ez
így is van! Ugyanakkor a füredi kiállítás alkalmával is arra bátorították a
hallgatóságot, hogy tartsák meg a józan eszüket, a saját szemükkel lássák meg a
dolgokat, hisz rendben lévő dolog, ha valamit furcsának látunk. Tegyük fel a
bennünk ébredő kérdéseket, mert ez része a képnézési élményeknek.
A
párizsi blúz esete Füreden
Az Artmagazin
szellemiségét hűen tükrözte Winkler Nóra blúza, amit a szubjektív tárlatvezetés
alkalmával viselt. - Egy olyan kiállításon vagyunk, ami a vízről, annak
élményéről szól, magyar és főként francia remekműveket párosítva. Ezt a blúzt
múlt héten kaptam Párizsból, és telis tele van vízben fürdőző alakokkal.
Topor Tünde Gustave Courbet Sziklás táj című képe
kapcsán elmesélte, hogy ez a kép a füredi kiállítás leghíresebb, legértékesebb,
a nemzetközi érdeklődésre leginkább számot tartó darabja. Egy nagyon jó szemű
gyűjtő, Nemes Marcell gyűjteményének
része volt, akinek többek között a Szépművészeti Múzeum El Greco-képeit is köszönhetjük. Nemes Marcell zsidó kereskedőként Jánoshalmáról
került Budapestre. Műtárgyainak nagy részéhez az a legenda fűződik, hogy amikor
az első világháború idején szénhiány volt az országban, akkor ő szénnel
kereskedett, amit képekre cserélt. Ezt a Courbet-alkotást ugyan nem szénnel
cserélte, hanem egy párizsi aukción vásárolta, de amikor második gazdasági
világválság idején anyagilag nehéz helyzetbe került, akkor árverésre
bocsátotta, és a Szépművészeti Múzeum egykori igazgatója, Meller Simon, valamint további három jómódú gyűjtő adta össze az
árát. - Ez azért is nagyon fontos, mert a jelenkori kortárs gyűjtésre is
ösztönző példaként hathat – hangsúlyozta Topor Tünde.
A
világ eredete
Azt már Winkler Nórától
tudtuk meg, hogy Courbet népszerűsége és ismertsége nem független a Párizsban
látható, A világ eredete című képtől.
Ezt a rendkívül gazdag Khalil Bey
oszmán diplomata megrendelésére készített festményt – ami egy ideig
Hatvany Ferenc báró tulajdonában is volt - pornográf jellege miatt nem lehetett
egy szalonba betenni, hanem egy külön szobában tartották, és egy Sziklás táj-típusú festmény fedte el,
amivel már együtt lehet élni. A tájképet szét lehetett nyitni, és mögötte ott
volt A világ eredete, ami egy fekvő
női akt köldöktől térdig tartó, közeli ábrázolása.
Királykékek
és fáradt barnák
Amikor egy olyan
kiállításra veszünk jegyet, ami a vizek, vízpartok bemutatását ígéri, akkor
hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy türkizek és királykékek fognak egymással
versengeni, egy mindent vivő öröm fog ránk sugározni, de Winkler Nóra szerint
ez csalóka ábránd. - Ahhoz képest, hogy a víz egy éltető elem, sok magyar festményen látjuk a vizet barnás tónusú „haltató” elemnek, amivel még gond
lehet, például csatornázni kell. Vagyis feladatot ad, nem pedig azt, amit a
nyaralási képzeteink sugallnak a vízről. A Vaszary Galéria termében a
Courbet-képpel átellenben, Paul Joseph Constantin Gabriel Reggeli harmat
című képén látható mindaz, ami a vízben egy festő számára izgalmas: a
tükröződés megoldása. Egy festő nagyságát mutatja, ha a víz ábrázolása esetén
képes a giccs tartományából kilépni. A látványt, annak szépségét alapos
megfigyelés után adja vissza, miközben a természethez hű marad. A naplementés
képek kilencvenöt százaléka a giccsben operál, ezért mi nagyon szeretjük a
maradék öt százalékot, amelyik nem ezt teszi. A Reggeli harmat egy szolid,
visszafogott tájkép, aminek a tükröződő felületén szépen kirajzolódik például
még az is, hogy a repkedő madarak mekkora távolságra lehetnek a víztől.
Bibliaillusztrációból önállósuló tájfestészet
Plesznivy Edit, a
füredi kiállítás kurátora a Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum azon
műveit válogatta ki, amik jobbára raktárban vannak, nem szerepelnek a budapesti
múzeumok állandó kiállításain. Topor Tünde jóleső irigységgel említette
Plesznivy Editet, aki elmehetett a raktárakba, és egy rendezőelv alapján
kiválaszthatott olyan érdekes képeket, aminek mentén elmesélhetőek a
tájképfestészet változásai. - Ha az ember rápillant a Reggeli harmatra, akkor
elsőre nem jut eszébe, hogy hányféle döntést kell meghoznia egy festőnek téma-
és technikaválasztás tekintetében, milyen hagyományokhoz igazodik vagy tér el
azoktól. A tájképfestészet nem a kezdetektől létező műfaj. Amikor még a
szentképek, a bibliaillusztrációk jelentették a festészet fő műfaját, akkor a
tájképek csak részletei voltak egy figurális kompozíciónak, a háttérben
szerepeltek.
Önálló
témává a reneszánsz után vált, és az ideális tájkép két francia mester nevéhez
fűződik: Nicolas Poussin és Claude
Lorrain. Ők a
klasszikus görög értékek nyomán egy ideális tájat szerettek volna bemutatni:
kint a természetben vázlatokat készítettek, majd a műteremben igyekeztek a
rajzok összes eleméből a legszebbet kiválasztani, és összerakni az ideális
tájképet. Így az ő képeiken mindig vagy felkel a nap vagy épp lenyugszik, olyan
derengést adva, ami szép átmenetként mutatja az isteni és a földi szféra
közötti összhangot. Amikor a tájkép önálló műfajjá vált, akkor még nem tudták
levetkőzni teljesen a régi szemléletet: szürkés-barnás derengésben látunk mindent,
koncentrálva az ideális középértékre.
Sebességváltás
Winkler Nóra arra hívta fel a figyelmet, hogy egészen
más tempóban nézünk ma képeket, mint például a 19. század harmadik negyedében,
amikor a kiállításon szereplő Reggeli
harmat című festmény született. - A múzeumokban egy természetes lassítást
tud előidézni az ember. Nem létező műfaj, de szerintem Paul Joseph Constantin
Gabriel alkotása is egy „utaztató” kép. Ha gyorsan elmegyünk mellette,
akkor látunk rajta vízpartot, ahol egy alak valamit csinál, és talán még a
madarakat is észleljük, de ha kicsi időt szentelünk rá, akkor utazik rajta a szem, és felfedezi a
háttérben húzódó várost, a vízimalmot, a templomtornyot.
A magyar Corot
A vizet nagyon nehéz
megfesteni. Az alkotók, akik egy kötelező feladatnak fogják fel a víz
ábrázolását, azok inkább a drapp-barnába hajló színeket választják. Topor Tünde
szerint a szürke, gyöngyház fényű képeknek az egyik legnagyobb mestere a
francia Jean-Baptiste Corot volt. - A mi egyik kedvenc festőnket, Mészöly Gézát nevezik a magyar Corot-nak. A fennköltségen kívül
ez most azt is jelenti, hogy rengeteg Mészöly-kép forog a világ gyűjteményeiben
és műkereskedéseiben, lekapart Mészöly Géza szignóval, ami helyett Corot nevét
tüntették fel. Ha Corot egész életében minden nap tíz képet festett volna,
akkor sem tudott volna annyit elkészíteni, mint ahány képet a világban – főleg
Amerikában – neki tulajdonítanak.
Mészöly már
kisgyerekként elkötelezettje volt a művészeteknek, noha az apja nem engedte őt
festőnek tanulni, ő azonban az akkori múzeumokban rendületlenül másolta a képeket.
Felfigyelt erre az egyik tehetség-felfedező magyar festő, Ligeti Antal, aki később Mészölyt festői pályára segítette. Mészöly
mindig is gyenge fizikumú ember volt, tüdőbetegségének kiderültével, a
gyógyulás érdekében Velencébe küldték, ennek az utazásnak köszönhetjük a füredi
kiállításon szereplő, 1883-ban készült Lidó
című képet. Winkler Nóra szerint létezik egy definiálhatatlan jó ízlés, amivel a Lidó készült. - Az
ember elé áll ennek a képnek, és azt érzi, hogy szereti. Távolról sem precíz, egyáltalán nem kidolgozott, s mégis
ha ránézünk, akkor valamit érzékelünk a Mészöly elé táruló látvány
pillanatából.
A
jelen felé fordulás
- A festészet és az
alkotók a vallás hatása alatt éltek, ami azt jelentette, hogy a mennyei szféra
felé törekedtek, míg a földi életet egyfajta siralomvölgynek tekintették –
folytatta a művészettörténeti kalandozást Topor Tünde. - A korai tájképeken nem
volt cél az életöröm és az életszeretet ábrázolása, míg a 19. század közepe
táján – amikor egyébként szétválik az állam és az egyház – a művészetben is
megkezdődik a vallásos tematikától való függetlenedés. A festők a saját
életüket, a környezetük szépségét kezdték megfesteni. Harminc évvel ezelőtt
volt egy Földi paradicsom című
kiállítás Bécsben, az ott bemutatott képeken keresztül nyomon követhető, hogy
az alkotók szeme kinyílt a jelenre,
amiben éltek, tudatosult, hogy azt kell élvezniük, s nem vezekelniük az
eredendő bűnük miatt, vágyva a mennyországba.
Benczúr,
Rothko és Mednyánszky
Benczúr
Gyula Stranbergi tó című képéről Winkler Nórának az
amerikai Mark Rothko jutott eszébe, akinek egy nagy kiállítása nemrég zárt a bécsi
Kunsthistorisches Múzeumban. - Színek egymásba való elolvadását festi, amit
szinte metafizikus élmény nézni. A Missoni
olasz divatmárka ugrik még be nekem, ahol a színek hasonló esztétikával
találkoznak – idézte fel Winkler Nóra, majd rávilágított a mai kor emberének
sajátosságára. - Hozzá vagyunk szokva, hogy bármit lefényképezhetünk, amit csak
látunk, és annyiszor nézzük vissza, ahányszor csak akarjuk. De az, hogy egy
vásznon olajfestménnyel létrejön egy ismerős látvány, az nem evidencia,
áhítattal kell előtte ácsorognunk. Szerintem Mednyánszky László Dunajeci táj című képe ilyen: elképesztő truváj,
hogy nem csak látjuk a tájat, hanem a víznek van egy felfokozott, gazdag testi érzete is. A levegő nedvessége
párás, ködös, taktilis, másfelől a festési technikák arzenálját sorakoztatja
fel: vastag, pasztózus festékrétegek találkoznak össze könnyű kézzel, egy
rétegben felvitt felületekkel.
Topor Tünde Mednyánszkyról elmesélte, hogy homoszexualitása,
buddhista vonzódása miatt cseppet sem illeszkedett abba az arisztokrata világba,
amelyiknek egyébként tagja volt. - Már a 19. század végén élénken érdeklődött a
természettel való összeolvadást hirdető nézetek iránt. Festészete során végig a
mindenségbe való beleolvadást kereste. Kifejezetten vonzódott a
katasztrófákhoz: árvizek, tűzvészek helyszínére utazott, ahol átélte és
megörökítette az eseményeket. Az egyik Füreden kiállított képe a Vaskaput
ábrázolja, ahol fenyegető érzés van bezárva az összeszűkülő folyóba és a
mellette lévő hegyekbe. Ugyanakkor mégsem lehet impresszionistának nevezni,
mert nem egy pillanatnyi látvány megragadására törekszik, hanem több elem
összetételével egy sokkal magasabb rendű dolgot akar kifejezni. Az alkotás pár
éve szerepelt a párizsi 1900 című szimbolista
kiállításon, ugyanis a képen ragyogó isteni fény megjelöli a szimbolikáját,
egyébként pedig az impresszionisták igyekeztek mellőzni a Mednyánszky képen
uralkodó barna színt.
Mednyánszky különféle típusú és témájú festményei a szemlélő
számára egy idő után beazonosíthatóvá válnak, de Winkler Nóra szerint a Füreden
látható három Mednyánszky-kép annyira különböző, mintha nem is ugyanannak a
szemnek, kéznek és érzelemvilágnak az eredménye lenne.
Az éltető víz
Az a fajta zöld üdeség, fény és nyíltság, ami Pascal Dagnan-Bouveret képén látható,
egyértelműen az a víz-ábrázolás, amit egy füredihez hasonló, a vízhez
kapcsolódó kiállításon az ember keres. Topor Tündétől megtudtuk, hogy az
impresszionisták akkor kezdtek sikeressé válni, amikor a nagybányai festők
Párizsba érkeztek, de a magyar alkotók a német típusú, müncheni festészettől még
nem tudtak egyből az impresszionistákig rugaszkodni. Nekik tetszettek a Pascal
Dagnan-Bouveret-típusú festők részletgazdag, finom-naturalista alkotásai, ami
például a korai Csók István és Ferenczy Károly-képeken felismerhető. Az
emeleti teremben Locz Károly 1870-es
évek végén készült Hajóvontatók című
képén érzékelhetően színesebb a paletta, és kibontakozik a plein air. A festők kivonulnak a szabadba, és a bátrabbak ott is
festenek, mert időközben feltalálják a tubusos festékeket, amiket ki lehet
vinni a műteremből. Így lehetővé válik, hogy a festők gyakorlatilag is
elszakadjanak az ideális tájfestéstől.
Az emeleti termek egyikében a fürdés, mint rituálé jelenik
meg, ahol Winkler Nóra szerint a vízben való megmerítkezés egy másik elemmel
való találkozást jelent. - Amikor az ember valamiből egy másik dologba lép át,
aminek a jelentősége rendkívül finoman átélhető az itt ábrázolt jeleneteken
keresztül. Az itt tükröződő puszta lélekállapoton túl a lényeg a másik
dimenzióba való átlépésen van.
Vaszary Füreden
Az utolsó emeleti termet a kurátor teljes egészében Vaszary
Jánosnak szentelte. Vele kapcsolatban Winkler Nórában felmerült a kérdés, hogy
ha valaki megcsinálta ezeket a népszerű képeket, akkor hogy lehet, hogy nem
minden festő ilyeneket festett? - Azért, mert a festés egy autonóm alkotói
folyamat, amiben ha valaki igazán nagy, akkor nem csapong és ugrál a trendek
után, hanem a saját sztorijában marad és azon dolgozik egy életen át, akkor is,
ha az életében sose lesz igazán kelendő. Tiszteletre méltó dolog, ha valaki leteszi
a voksát valami mellett és azt tökéletesíti.
A tárlatvezetés zárásaként megtudtuk, hogy Topor Tünde Vaszaryból
írta a szakdolgozatát, végigkísérve valamennyi korszakát. - Őt nevezték a
magyar festészet főnixmadarának, mert
szinte minden stílust kipróbált és fogékony volt az őt érő valamennyi hatásra. Folyamatosan
járt Párizsba, illetve főiskolai tanárként a tanítványait is Párizsba küldte,
hogy megismerjék a világban létező trendeket. Vaszary hatvan évesen
hadifestőként megjárta az első világháborús frontot, ami megrendítő élmény volt
számára. Utána rengeteg Golgotát festet és jött egy fekete alapú korszaka,
amiből a modernizmus és a háború utáni változásoknak köszönhetően tudott
kilábalni. A füredi kiállításon látható piros-sárga-kék, rendkívül napfényes
jelenetet ábrázoló képhez hasonlót korábban nem készítettek a festők. A Bauhaus
és az absztrakt festészet elindulása kellett ahhoz, hogy ilyen képet most
Füreden láthassunk.
(Az írás a Balatonfüredi Napló 2019. évi 6. számában jelent meg.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése