-
Volt-e hagyománya a téli balatoni vitorlázásnak?
- Minden bizonnyal
volt, hisz korabeli fotókon láthatóak olyan vitorlások, amiket vízen hagytak és
használtak télen, illetve én magam is gyakran találkozom olyanokkal, akik télen
is kimennek a hajóval. A vitorlázás óriási élvezet, környezettudatos és halmazállapot-függő
sport: amíg víz van, addig vízen, a jégen pedig jégvitorlázni lehet. A
legemlékezetesebb téli kirándulásaim szilveszter napjához kötődnek, ugyanis
nekem az év vége nem a mulatozásról szól. Szeretek kiszakadni a „kötelezően
érezzük jól magunkat és rúgjunk be” hangulatból, a szilveszter átalvása viszont
antiszociális cselekedet lenne. Arra gondoltam, hogy ha már a hajóm vízen van, jó
szél van és nincs rossz idő, akkor miért ne vitorláznék? December 31-n
rendszeresen átjöttük Keneséről Füredre, és egy baráti vacsora után
visszahajózva az éjfélt a csodálatos Balaton közepén töltöttük. A bennünket
körülvevő tűzijátékok pedig az augusztus 20-aiakkal versenyeztek.
-
Külföldi példát tud-e mondani a téli vitorlázásra?
- Gondoljunk csak a
vikingekre, akik mint hajós nép
vonultak be a köztudatba. Irgalmatlan körülmények között is hajóztak. Aki
szeret vitorlázni, az a világ bármelyik pontján téli körülmények között is
előrántja a hajóját. A vízen tárolás egyre népszerűbb és ésszerűbb, csupán
öltözet kérdése, és lehet vitorlázni.
-
Technikailag hogy oldható meg a vitorlások vízben hagyása télen?
- Ütköznek az
álláspontok. Csomagban, megszokott módon az kapható, hogy egy szerintem
borzalmas parti készségre – tákolt vasállványra vagy IFA-alvázra – kirakják a
hajót. Ez az év nagy részében szükségtelen, vaslerakatokat képeznek belőlük, értékes
területet rabolva az üdülőövezetből, ráadásul még csúnya is. Mondjuk tíz napig
ott van egy daru a kikötőben, kikapkodják a hajókat, és rohamléptekben csinálják az algával
kapcsolatos karbantartást, amit az év során bármikor kényelmesen el lehetne
végezni. A műanyag hajók teste kapillárisan, az üvegszálak mentén valamennyi vizet
felvesz. Ha ezt a hajót kitesszük a parti vasállványra, akkor elég egyértelmű,
hogy egy -20 fokos hőmérséklet kárt fog benne tenni.
Egy védett kikötőben a
befagyott víz különösebb kárt nem tud okozni a hajókban, ugyanis fizikai
törvényszerűség, hogy a felső jégréteg alatt, a fenékszinten +4 fokos víz van.
Ha fenékig befagyna, a gömbölyű felületű, sablonból kikerült hajókat akkor is maximum
kicsit megemelné a jég. Technikai megoldásként szóba jöhet, hogy csak a fagyos,
hideg éjszakákon egy egyszerű, alacsony fogyasztású, villanymotoros búvárszivattyúval
keringtetik a vizet a hajó körül, ami nem szennyezi a környezetet.
-
Mit takar a Hidegen Légió?
- A téli vitorlás
aktivitásunkhoz egyre többen csatlakoztak, az útjainknak sok szárazföldi
követője lett a közösségi oldalon. A téli vitorlázásnak komoly bázisává vált a
balatonlellei klub, ahol vízen tárolják a hajókat, működik az étterem, a szauna
és a jégpálya. A klubbot vezető Tóth Balázs megszállott híve az egész éves
Balatonnak. Háromfordulós téli versenysorozatuk van, Mikuláskor, szilveszterkor
és farsangkor is versenyeket rendeznek. A Hidegen Légió a versenyen kívüli
hajózókat egyesíti egy téli túrára. Nem utazási iroda, hanem önkéntesek
társulása, akik egyszerűen jól érzik magukat a vízen. A szállást és az étkezést
mindenki maga állja. Hagyományosan február első hete az időpont, idén február
2-án indulunk és terveink szerint 7-ig hajózunk. Ha az időjárás engedi, akkor
körbejárjuk a Balatont, Füreden is szeretnénk megállni. Bárki csatlakozhat,
akit a hajója és a biztonsági eszközei alkalmassá tesznek, az utunkat pedig szigorúan
kíséri a vízimentő szolgálat. Arra indulunk, amerre a szél visz bennünket, de
napi három-négy óránál többet nem vitorlázunk. Ugyanúgy beöltözünk, mintha
síelni mennénk, amin túl alapfeltétel a meleg cipő és a mentőmellény. Télen a kikötők
üresek, bárhol ki tudunk kötni, ahol szívesen látnak bennünket.
-
A téli hajózás nem jelent veszélyt a hajótestnek?
- Tizenéve használom a
hajómat télen, ha kivesszük, senki egy karcolást nem tud rajta mutatni, pedig rendesen
ropogtatom vele a jeget.
-
Szolgáltatóként rizikós vállalkozás a téli nyitva tartás? Van vendég például
Lellén?
- Folyamatosan, azért,
mert nyitva van az étterem, a jégpálya, a szállás vagy a víz fölé épített
szauna. De Füred is jó példa, sokan nyitva tartanak, működik a műjégpálya és
van élet. A kikötő ugyan nincs nyitva télen, de a Balatonfüredi Yacht Club
támogat bennünket, beállhatunk hozzájuk.
(Az írás a Balatonfüredi Napló 2020. évi 1. számában jelent meg, a drónfotókat Böröczky Bulcsú készítette.)
Szinte kedvet kaptam, pedig még nem sokat vitorláztam!
VálaszTörlés