Enyedi Ildikó filmrendező évtizedeken át készült Füst Milán A feleségem története című, Nobel-díjra is jelölt regényének megfilmesítésére. A könyvvel ellentétben a filmbéli főszereplő, Störr kapitány nem egy dúvad, hanem egy érzékeny, tépelődő férfi, aki érteni akarja a feleségét, bízni benne és szeretni. Az ötvenöt évvel ezelőtt elhunyt Füst Milánra is emlékeztek Balatonfüreden a Magyar széppróza napja alkalmával tartott beszélgetésen, ahol Schein Gábor író, költő, irodalomtörténész, Füst Milán eddigi legalaposabb monográfusa beszélgetett a betegsége miatt online kapcsolt Enyedi Ildikóval a Szőcs Géza Irodalmi Szalonban.
Február 26-án délután a
füredi Balaton Moziban ismét vetítették Enyedi Ildikó filmjét, ami nem arra
fókuszál, hogy a holland hajóskapitány, Störr kapitány - feleségül véve a finom
francia hölgyet, Lizzyt - hogyan próbál bizonyosságot szerezni a felesége
hűségéről, hanem arra, hogy milyen megfejthetetlen érzésekből áll össze a
szerelem. A nézők számos kérdéssel érkeztek a Vaszary villában tartott
beszélgetésre, ahol Enyedi Ildikó és Schein Gábor közösen gondolkodtak az író
remekművéről. Füst Milán – Adyval, Móriczcal, Babitscsal, Karithyval és
Kosztolányival – a Nyugat első nemzedékének legkiemelkedőbb alkotói közé
tartozott, a magyar irodalom egyik legszerteágazóbb, az összes irodalmi műnemre
kiterjedő életművét hozta létre.
Schein Gábor előre
bocsátotta, hogy A feleségem története
című film nem a hagyományos értelemben vett adaptáció, vagyis egy regénynek a
filmre vitele, hanem egy önálló műalkotás, amely lényeges pontokon eltér Füst
Milán regényétől, de az eltérések is megfelelnek a mű gondolatiságának. Enyedi
Ildikó élettörténetében hosszú ideje jelen van Füst Milán regénye és a belőle
készült filmterv. A rendező egyetértett a Schein Gábor által megidézett Weöres Sándor álláspontjával, miszerint
Füst Milán nem fér el a magyar irodalom ismert keretei között.
A későbbiekben Enyedi
Ildikó Erdély Miklós köréhez
tartozott. A XX. század második felének építésze az irodalomban, a képző- és
filmművészetben is alkotó teoretikus volt. 1978-ban elindított INDIGO
(Interdiszciplináris Gondolkodás) kurzusán a keleti filozófia és a kortárs
művészet kapott hangsúlyt, ahol egy új művészgeneráció nőtte ki magát: Enyedi
Ildikó és mások mellett például Geskó
Judit művészettörténész, aki Van Gogh-, Monet- és két Cezanne-kiállítást is
rendezett a Szépművészeti Múzeumban, indulása óta pedig ő állítja
össze a balatonfüredi Vaszary Galéria
programját.
A nyolcvanas évek
végére Enyedi Ildikó azt érezte, hogy fontos lenne egy film, egy pontosítás
Füst Milánnal kapcsolatban. 2021-es filmjében is Füst Milán gondolkodásának
fontos szempontjaira fókuszált, ami, mint mondta, afféle bevezető, kedvcsináló
lehet az írói életműhöz. Valójában sokkal több ennél. Schein Gábor szerint a
Füst Milán-regényből készült film Enyedi világába való bevezetést is jelent.
Szerinte nyelvi síkon a film nagyon messze van a regénytől: míg az eredeti
műben a beszéd, az elmesélés lehetősége csak Störr kapitányt illeti meg, aki
folyamatosan reflektál önmagára, addig a film sokkal közvetlenebb és a kamera
fókusza több perspektívából mutatja meg a történetet.
- A véletlen alkalmat
ad arra, hogy az ember egy adott pillanatban totálisan megnyilvánuljon,
ráadásul ugyanaz a véletlen vagy helyzet nagyon különböző módon érzékelhető –
véli Enyedi. – Két gyerekünk van. Nagyon emlékszem a legelső pillanatra, amikor
a születésük után megpillantottam őket. Máig ugyanazt a két embert látom.
Számos hatás érte őket, alakultak, változtak, de a világ befogadását jellemző
alap-attitűdjük már újszülöttként is bennük volt. Előírt utakon járunk -
átmegyünk a zebrán, elvégezzük az iskolákat, jogosítványt szerzünk, etc. -, és
a véletlenben ez a bizonyos attitűd, ami egy rendkívül erős állandó, hirtelen
meg tud nyilvánulni a maga teljes gazdagságában.
Enyedi szerint a két
főszereplő két játékos. Störr kapitány otthon van a saját világában, valami
mégis zavarja. - Pontosan nem tudja, mi az. Van valami nagy hiány, elvágyódás,
ami az otthonos érzésből húzza kifelé. Úgy tekint magára, mint aki otthon van a
világban, még ha a fiziológiája is figyelmezteti, hogy ez nincs így és tovább
kellene lépnie. Találkozik egy társasági hölggyel, aki egyáltalán nem úgy
viselkedik, mint egy társasági hölgy; a társasági hölgy pedig találkozik egy
teherhajó-kapitánnyal, aki sokkal szabadabb, szellemesebb és játékosabb, mint
egy teherhajó-kapitány. Közösen imponálnak egymásnak és a két játékos paktumot
köt – magyarázza a rendező, aki kezdőpontként ezt szúrta le. Tehát nem egymásra
néztek és egymásba szerettek, hanem a kezdőponttól sérüléseken át felfedezőútra
indultak, amin keresztül eljutottak egy igazán megélt szerelemhez és azoknak a
biztonságot adó kontúroknak a teljes lebontásához, ami a film elején
felelőtlenül magabiztossá tette a kapitányt.
A Störr kapitányt
alakító, 195 cm magas, markáns arcú Gijs
Naber kifejező arcjátékát sok kritika kiemelte. Schein Gábor utalt arra,
hogy a film két főszereplője (Lizzy-t Léa
Seydoux alakítja – a szerk.) belső alkata hasonló, a maguk módján
mindketten Odüsszeuszok. Vagyis a film anélkül lép túl a mai gender-kérdésen,
hogy megkülönböztetne férfit és nőt, egyértelművé téve, hogy nem nőről és férfiről,
hanem lelkekről van szó. Schein
szerint az is szembetűnő, hogy míg a regény egyáltalán nem beszél a testi
szerelemről, a filmben a testnyelv is hangsúlyos a két főszereplő viszonyában.
Utalt rá, hogy Enyedi Testről és lélekről
című filmjében a testi vonzalom nyitja meg az utat a lelki tényezőhöz.
Schein Gábor rámutatott
arra, hogy a regényben nincs is saját hangja Lizzynek, és a filmben sem kérdezi
meg sose Störr kapitány, hogy a nő mit szeretne, hogy érez, mit gondol. Az
egyetlen kérdése a nőhöz, hogy hűséges-e hozzá. Enyedi szerint jellemző, hogy a
főszereplők milyen módokon tudnak igazán kommunikálni. Ilyen például a tánc. Amikor a kapitány számára a
rendőrségen kiderül Lizzy kalandja, utána van egy feszült beszélgetésük. –
Szándékaim szerint Störr rálát, hogy a könyvelői szemléleten kívül – mit
csinált a felesége és mit nem – van valami sokkal gazdagabb és gyönyörűbb
dolog, ami eddig ismeretlen volt a számára. Amikor Lizzy megérzi, hogy Störrnek
van érzéke ehhez a gazdagsághoz, akkor a kölcsönös kíváncsiság vagy játszma
tényleg szerelemmé válik – állítja Enyedi.
A kulcs már kamaszként
is az volt Enyedi számára a regényhez, amikor Störr hajója kikötött Jáva szigetén:
a koraesti homályban megy a kunyhók között, a mécsesek és a tűzhelyek fényében
összebújva, oldottan beszélgetnek az emberek, amivel szemben ott az ő végtelen
magánya. Szeretne bemenni, de másnap továbbhajózik, majd hazatérve nem csak
formálisan, hanem igazán megkérdezi
Lizzyt, a felesége azonban nem tud megnyílni.
Amikor Störr kapitány
megadja magát a világ és a természet erőinek, felfogja, hogy nem veszített
semmit. Azzal, hogy elengedi a vágyat a másik kinyitására - belenézni, mint egy
gépezetbe, látni minden alkatrészét -, valami sokkal gazdagabbat nyer. –
Számomra ez volt olyan lefegyverző kamasz koromban, amire egyébként
mindannyiunknak szüksége van – idézte fel Enyedi Ildikó. – Minden nap
figyelmeztetni kellene magunkat arra, hogy ha az eszelős görcsöt elengedjük,
kilazítjuk, akkor hirtelen nem kevesebb van a kezünkben, hanem kitágul és
gazdagabbá válik körülöttünk minden. Nem a csúcsán vagyunk, de részei leszünk, ahelyett, hogy idegenül
vergődünk a világban.
(Az írás a Tempevölgy folyóirat online-on és a Balatonfüredi Napló 2022. évi 2. számában jelent meg.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése