Meseszerű fantáziavilág, zsúfolt, csipkeszerűen beterített képek, amik gondos, aprólékos, kitartó kézi munkával készültek. A művészet gyönyörködtető hivatásának felvállalása egy problémamentes, idilli álomvilágban – így is jellemezhetnénk a Vaszary Galéria Mese, mítosz, história - Archaizálás és mágikus realizmus az 1960-70-es évek magyar művészetében című kiállítását, amit kurátorként Révész Emese művészettörténész jegyez.
A Vaszary Galéria
kínálatában szerepel egy fotókiállítás, ami a várossá válás ötven éves
évfordulójának állít emléket, jól értelmezhető képek segítségével. Itt minden
az, aminek látszik, nem több és nem is kevesebb. A Szöllősi-Nagy András – Nemes Judit gyűjtőházaspár anyagából készült
Praeludium című tárlat konstruktív,
geometrikus, konkrét alkotásai az ábrázolás minimális eszköztárást
sorakoztatják fel, együttgondolkodásra és jelenlétre késztetve a közönséget. A Mese, Mítosz, História című kiállítás
ennél is tovább megy: az aprólékos ábrázolásokkal teli alkotások türelmet
igényelnek, elrepítve a szemlélődőt a hatvanas-hetvenes évek világába, amikor
még a televízió is csak nyomokban létezett Magyarországon, a gyermekek képi
világának formálásában pedig a könyvillusztrációkon keresztül jelentős szerepet
vállaltak a szcéna meghatározó képzőművészei.
Mintha könyvtárba
lépnénk: az alkotások valójában kötetek, amikről kedvünkre olvasgathatjuk a
történeteket. Elég csak a valóságtól szabadulni, elrugaszkodni majd repülni
készülő Ikarosz történetét felidéznünk. A hatvanas-hetvenes éveket, vagyis a
Kádár-kort részben a hivatalos szocialista művészet, részben pedig az avantgárd
jellemezte, azonban létezett egy köztes tér, amiben nem jelenik meg sem az
ideológiailag elkötelezett drámai pátosz, sem a direkten politizáló, nyugati
trendekhez igazodó avantgárd látásmód vagy a természetelvű realizmus.
Nem egy jól
körülhatárolható alkotói csoportról van szó, s a tisztánlátást az is nehezíti,
hogy egyes életművek méltó művészettörténeti feldolgozása még várat magára.
Ennek okán még inkább felértékelődik az a tevékenység, amit Révész Emese művészettörténész folytat, a
képalkotás archaizáló realizmusát, annak mágikus realista ágát beillesztve a
korszak művészetének áramába.
- Ezek az alkotók a
pártállam kulturális érdekköreitől, a szocialista jelentől távol teremtették
meg egyéni álomvilágukat, mítoszok és mesék történeteiből szőtt alternatív
valóságukat – hangsúlyozza a füredi tárlat kurátora. – Mágikus realista
műveiken a hétköznapi valóság részleteit csodaszerű elemek járják át, kaput
nyitva valóság és képzelet között. Jellemző rájuk a tárgyi elemek irreális
halmozása és lényeges szempont a mesemondás, az elbeszélés narratív fonala.
Szereplőik a jelentől távol, mitikus, időtlen térben mozognak, problémamentes,
idilli ellenvilágot alkotva. Előszeretettel archaizáltak, azaz követték a
művészet klasszikus történeti korstílusait, főként a középkor és a reneszánsz
képi elemeit.
Ahogy Berki Viola megfogalmazta a jelenkor
valóságos világából való kilépés, vagyis az eszképizmus
alapgondolatát: „Azért kezdtem el rajzolni, hogy legalább a képeimen elérjem
azt a valóságot, amiben nem élhetek a valóságban”. Ezekre az alkotásokra jellemző
a dekorativitás, a stilizálás, a népművészet vagy a naiv művészet látásmódjának
a követése. Az alkotók számára fontos a műtárgy mesterségbeli kidolgozottsága,
nem idegenkedtek az iparművészeti jellegű tárgyaktól sem. Közülük többen
dolgoztak a művészi grafika tradicionális, nagy szakértelmest igénylő
technikáival: Kondor Béla és Gross Arnold például rézkarcokat, Rékassy Csaba rézmetszeteket, Ágotha Margit pedig fametszeteket
készített.
- Élvezhető,
esztétikailag igen magas fokon, virtuóz mesterségbeli tudással megformált
alkotások ezek – állítja Révész Emese. – Figurálisak, elbeszélők, sok
szimbólumot találunk rajtuk, és szívesen utalnak vissza a régebbi korok
művészetére. Alkotóikat hidegen hagyta az absztrakció, ismerték, de nem
követték a pop art Kelet-Európába is beszűrődő irányzatait, viszont sokkal
inkább izgalomba hozta őket a reneszánsz, Bosch,
Dürer és Piero della Francesca művészete,
a nagy klasszikusok alkotásai. Formailag, technikailag és motívumaikban is egy
emelkedett visszatérést közvetítenek a múlt felé. E tekintetben talán Kondor Béla munkássága a legismertebb,
akinek 1956-os diplomamunkája egy Dürer-stílusú sorozat volt a Dózsa
felkelésről, frissen, elevenen és újszerűen. A hagyomány szabad választása
sugárzott belőle. Ő maga választotta ki az előképeit, vegyítve azt saját
stílussal, szürrealizmussal, expresszivitással és álomszerű víziókkal.
A korszak művészetének
ebben a rendkívül gazdag szeletében meghatározó a grafika, de festői életművek
is kapcsolhatóak ide Pekáry István, Berki
Viola, Galambos Tamás vagy Szabó
Vladimir személyében. A füredi kiállítótér hármas tagolásából ered a
kiállítás három felvonása: mese, mítosz és história.
- Mítosz címszó alatt olyan műveket láthatunk, amik az antik és
keresztény mitológia feldolgozásai. A kor művészei dúskáltak ezekben a
témákban. Megannyi Jónás, Noé és Lót-történet született különböző alkotóktól. A
kiállításon láthatunk teremtéstörténeteket, a középpontban pedig az
Ikarosz-történet áll, ami több szempontból is fontos volt a kor művészei
számára. Számtalan verzióban rajzolt Ikaroszt Kondor Béla és Rékassy Csaba, de Hajnal Gabriella szőnyege is ehhez a
mítoszhoz tartozik, aminek a középpontjában Daidalosz áll. Az apa, aki egy
kézműves, sőt: a mitológia szerint az első képzőművész, akin keresztül egy
művészi önarcképet is meg lehetett rajzolni. Őt ábrázolja Rékassy Csaba, aki a
XX. század végén készít rendkívül munkás, nagy fizikai kitartást és hihetetlen pontos
vonalvezetést igénylő rézmetszeteket – hívta fel a figyelmet a kurátor.
Az Ikarosz történet másik
olvasata a szabadulásról, a menekülésről, a repülésről szól, ami a kiállítás
vezérfonala. Ikarosz kimenekül a labirintusból, ami a szocialista blokkban
metaforaként is értelmezhető: a kelet-német lipcsei kör például újra és újra
visszatért ehhez a témához. Van olyan verzió is, ahol a berlini falon keresztül
menekül Ikarosz. Másrészt elszakadást is jelent a valóságtól, a jelentől és
menekülést egy álomvilágba.
A kiállítás másik
tematikus egysége a história: az ide beválasztott
műveken keresztül megláthatjuk, hogy a köztes tér alkotói hogyan tekintettek a
múltra és a történelemre. 1971-ben volt egy nagy Dürer emlékkiállítás a Szépművészeti
Múzeumban, a művész születésének ötszázadik évfordulója alkalmából. Több száz,
magyar alkotók által készített mű jelent itt meg. A mostani füredi válogatás is
jól mutatja a nagy reneszánsz elődhöz fűződő viszont. Az ezt követő, 1972-es
Dózsa emlékkiállításból is láthat alkotásokat a füredi közönség, amiken
keresztül érzékelhető, hogy a művészek a nagy történelmi hősökhöz meglehetős
iróniával, groteszk módon viszonyultak. A groteszk ábrázolás a kiállítás
harmadik egységében, a mesében is
megjelenik, aminek a középpontjába a színpad, a bábszínház, a cirkusz és a
vásárok világa került. A világ csupa alternatív valósága, elrajzolt, fura
bábokkal, ami szintén egyfajta kilépés a mindennapokból. Akárcsak a műterem is,
ami ugyancsak egy autonóm, saját világ.
- A kiállítás bizonyos
értelemben könnyen értelmezhető, hiszen egy figurális, elbeszélő művészetről
van szó, ami türelmet feltételez. Böngészésre szántuk, aki tud, az hozzon
magával nagyítót, hogy a grafikák apró részletei is láthatóvá váljanak. Olyan
kor alkotásai ezek, ami lassulásra készteti a szemlélőt. Szánjunk több időt
rájuk, mint egy közösségi médiában elénk kerülő felvételre. Másrészt az itt
bemutatott alkotókra jellemző volt a műveltség, a klasszikus értelemben vett
olvasottság: jártasak a mitológiában, a klasszikus irodalomban Shakespeare-től a
kortárs irodalomig. Sokan illusztrálnak is közülük, például Würtz Ádám, Gyulai Lívius vagy Kass János.
Az ő képi világuk feltételezi a néző részéről azt az alapműveltséget, ami
Közép-Európában elvileg minden gondolkodó embernek sajátja – teszi hozzá Révész
Emese.
- Az én korosztályom
ezeken a grafikusokon nőtt fel, személyes kedvencem volt például Az ébenfa ló című mesekönyv Würtz Ádám
illusztrációival. – ezt már Topor Tünde, az Artmagazin
főszerkesztője mondta azon a tárlatvezetésen, amit a kiállítótérben a
Kulturális Örökség Napjai keretében tartott szeptember 18-án. – Ebben a
rendkívül fogékony korszakban erősen összefonódik a gyermeki képzelet a könyv
képi világával, így történhetett, hogy a korosztályom ezeken a rajzokon tanult
meg látni és elképzelni dolgokat. Az azonban már gyerekfejjel is lehetet
érezni, hogy ebben a világban van valami szomorkás és ijesztő, ami nincs teljes
összhangban a pillangó módjára gondtalanul repkedő gyermeki képzelettel.
Topor Tünde szerint a
hatvanas-hetvenes évek meglehetősen kemény korszakában nem véletlenül
választották az alkotók a végtelenül aprólékos, régi grafikai technikákat. – A rézkarc
és a fametszet sokszorosításra szolgált: a képek, kompozíciók így már nem csak a
leggazdagabbak között és a pápai udvar régiójában terjedhettek. A XX. század
végén, amikor már bárki festhetett, rendkívül érdekes, hogy valaki visszanyúl ehhez
a kizárólag otthon végezhető, komoly odafigyelést igénylő technikához. Csak
azon kevesek alkalmazták, akik nem akartak a nyugati áramlatokra figyelve haladni,
vagy akik nem akartak erőteljesen kritikusai lenni a kor elfogadott
művészetével és társadalmi rendjével szemben. Ezek helyett érdekelte őket a
saját hagyományuk, a képzeletviláguk, és volt olyan mesélőkedvük, ami az
irodalmi műveltséggel is összefüggött. A külső világnak a kizárása, az
eszképizmus itt ugyanaz, mint ami megfigyelhető a szecesszióban vagy a Nemzeti Galéria legutóbbi, preraffaelita
kiállításán, tisztaságot, rendet és mesterségbeli tudást felmutatva – tette
hozzá a főszerkesztő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése