PRAELUDIUM címmel nyílt új
képzőművészeti kiállítás a balatonfüredi Vaszary Galéria Széchenyi termében. A
tárlat egy, a következő években megvalósuló kezdeményezés és kiállítás-sorozat
előjátéka, az új füredi MOdern MŰtár (MOMŰ) létesítésének induló eseménye. A
MOMŰ a Szöllősi-Nagy András és Nemes Judit házaspár nevével fémjelzett
gyűjtemény képzőművészeti és fotográfiai anyagát foglalja magában. A zömében a
nemzetközi geometrikus, valamint konkrét művészetet reprezentáló modern és
kortárs kollekció harminc év után került haza Párizsból és talál otthonra
Balatonfüreden.
- A Praeludium tárlat
és a tervezett MOMŰ anyag bemutatása az Európa Kulturális Fővárosa
rendezvénysorozat részeként ismét egy olyan ünnepi esemény, ami nem csak a
város, de az egész térség kulturális élete számára meghatározó jelentőségű –
mondta köszöntőjében a kiállítás megnyitása alkalmával Bóka István polgármester, aki visszaemlékezett Szöllősi-Nagy
Andrással való ismeretségük kezdetére.
|
Bóka István polgármester, Vassné Marika és Vass László műgyűjtő házaspár, Geskó Judit művészettörténész, Szöllősi-Nagy András és Nemes Judit műgyűjtő házaspár, Vikár András építész, Zsdrál Márkó és Zsdrál Veszna műgyűjtő házaspár
|
– Három évvel ezelőtt a
budapesti Víz Világfórum Tihanyban tartotta Nemzetközi Programbizottsági
ülését, amit professzor úr vezetett. Meghívtam a bizottságot egy esti,
kötetlenebb beszélgetésre, hogy a rangos társaság tagjai jobban megismerhessék
Füredet. Professzor úr a vacsora végén beszélt nekem a gyűjteményükről, s hogy
Franciaországból hazaköltözve szeretnék azt egy arra érdemes, nyitott magyar
városban elhelyezni. Így kezdődött egy hosszabb, végül formális szerződéshez
vezető folyamat, amiben olyan segítőkre leltünk, mint a balatonfüredi
illetőségű Vass László műgyűjtő, aki
mindvégig ösztönözte és támogatta az elképzeléseinket. Ezt azért tartom
fontosnak külön kiemelni, mert a Füredre kerülő gyűjteménnyel Veszprém megye
két európai rangú, modern képzőművészeti tárlattal is dicsekedhet majd: a Vass
Gyűjteménnyel és a készülő füredi MOdern MŰtárral. A régióban egy
Magyarországon példa nélküli képzőművészeti erőtér jön létre, egy olyan
művészeti központ, ami az országos és nemzetközi kulturális turizmusnak is
biztos célpontja lesz – mondta a polgármester.
-
A gyűjteménynek körülbelül a nyolcvan százalékát nyugat-európai és amerikai
művészek alkotásai teszik ki, a fennmaradó rész pedig magyar – jellemezte az
anyagukat Szöllősi-Nagy András. - A hetvenes évek elején kezdtünk
képzőművészeti gyűjteményük felépítésébe Budapesten. Első szerzeményeik az Európai
Iskola néhány, akkor még élő mesterének művei voltak. A nyolcvanas évek végén költöztünk Párizsba,
ahol a XX. században Franciaországban élt magyar képzőművészek és fotográfusok
még fellelhető munkái kerültek a gyűjtői tevékenységünk középpontjába.
Ezeket
a francia gyűjtők alig ismerték, a magyar gyűjtőknek pedig nem volt hozzájuk
primer hozzáférésük. A kilencvenes évek közepétől a házaspár figyelme a
nemzetközi művészet felé fordult. Elsőként a francia geometrikus művészet
képviselői, majd a svájci, holland, német, svéd, észak- és latin-amerikai
konkrét és geometrikus művészek alkotásai kerültek a magyar művészek alkotásai
mellé a több ezer műből álló gyűjteménybe. Szöllősi-Nagy András hivatása révén
sokat foglalkozik matematikával, nem csoda hát, hogy számára a tudomány
egyértelműen a geometrikus művészeten keresztül kapcsolódik a művészethez.
A
megnyitó alkalmával Geskó Judit
művészettörténész is utalt arra, hogy a konstruktív-konkrét gyűjteményben a
logikai játékok, a matematikai számítások és a vizuális kísérletek jelentik a
látvány alapját. Vagyis a bemutatkozó, Praeludium tárlaton Bob Bonies, Jean-Francois Dubreuil, Hans-Jörg Glattfelder, Torsten
Ridell, José-Luis Sánchez, Vera Molnár, Maurer Dóra, Botos Péter, Ézsiás
István, Gáyor Tibor és Lantos Ferenc munkái
a rendszer és a véletlenszerűség, az alakzat és a formák közötti tér, a színek
és a formák viszonyait vizsgálják.
A
festőművész feleség révén a formázott vásznak, a szobrászi forma felé mozdult a
gyűjtemény. Nemes Judit jelenleg is különleges kísérleteket folytat a
természeti környezetben is elhelyezhető, festett alumíniumszobrok
megformálásával. Rajta keresztül meghatározó párizsi művészkörökbe kerültek be,
akiktől sokat lehetett tanulni és nagyban befolyásolták gyűjtői
gondolkodásukat. Így sikerült a magyar művészektől származó alkotásokat -
például Lantos Ferenc, Bak Imre, Nádler István vagy Konok Tamás munkáit - egy nemzetközi
anyagba beágyazni. Első kiállításukra az ezredforduló után került sor a franciaországi
Angers városában, amivel a sajtó
nyilvánossága előtt demonstrálták, hogy a borzalmas XX. századi politikai
rezsimek dacára létezett a közép-, illetve nyugat-európai művészek között kommunikáció,
s az akkori magyar alkotások megkerülhetetlen és fontos részei a közös európai
kultúrának. Az angersi kiállítás két évvel Magyarország uniós csatlakozása
előtt történt, bizonyítva, hogy létezett egy kulturális kontinuitás Közép-
kelet-Európa és a nyugat között.
-
A New Yorkban élő Müller Miklós
műgyűjtő barátunk, a Rockefeller Egyetem majdnem Nobel-díjas biokémia
professzora húsz éve volt abban a korban, mint amiben én most – emlékszik
vissza Szöllősi-Nagy András. – Egy alkalommal kérdeztem tőle, vajon mit fog
csinálni a gyűjteményével, s ez neki is komoly fejtörést okozott, akárcsak
nekünk. Tudtuk, hogy a saját gyűjteményünket a köz számára mindenképpen hozzáférhetővé
akarjuk tenni. Hitvallásunk szerint a kortárs művekkel mi a jövő múltját
gyűjtjük. Illetve azt gyűjtöttük, amit lehetett, ugyanis a gyűjtést sose
tekintettük befektetésnek, viszont be tudtuk bizonyítani, hogy egy
középosztálybeli értelmiségi miliőből is fel lehet építeni egy koherens
gyűjteményt. Most pedig hálásak vagyunk Balatonfürednek, hogy a munkák
eredményét megoszthatjuk a nagyközönséggel.
A
feleség, Nemes Judit festőművész szerepe rendkívül izgalmas a gyűjtemény
alakulását tekintve. – Párizsba érkezve az UNESCO-n és a személyes
társaságunkon belül is sokaknak volt magyar származású ismerősük, akikkel aztán
összeismertettek bennünket. Felhívták a figyelmünket például magyar származású
művészek hagyatékaira vagy a műveik árverésére. Adott esetben akár a
művészeknek még a nevét sem ismertük, ám egyfajta leletmentésként fogtuk fel
ezt a munkát. Magyarországról ezt nem lehetett volna megtenni.
A
gyűjtemény geometrikus-absztrakt iránya nagyban köszönhető Vera Molnárnak, aki 1947 óta Párizsban élt. Az ajánlásokon
keresztül számos ajtó tárult ki Nemes Juditék előtt. – Sose a nagy neveket
kerestük, hanem művek mellett döntöttünk. Vera szűrője rengeteget segített, és
hozzátett az is, hogy én szintén festőművész vagyok. Vera 97 évesen most is
dolgozik, régi barátság a miénk, kaptunk tőle ajándékba például olyan
számítógépes grafikákat, amiket 1968-69-ben készített és ma már rendkívül
értékesek. Érdekes módon a francia gyűjtők sose mentek el műtermekbe, hogy ott
válogassanak, mert kényelmetlennek érezték volna, ha üres kézzel távoznak
onnét. Nem tartották elegánsnak azt sem, hogy a galerista elessen a
jutalékától. Művészkollégaként viszont én rendszeresen eljutottam a műtermekbe
és kedvemre válogattam az alkotások között, akár korai darabokra is rábukkanva.
Egy idő után pedig cseréltünk is egymás között – emlékszik vissza Nemes Judit.
A
gyűjteménnyel több művészettörténész, például Ébli Gábor is foglalkozott korábban, egy-egy részét pedig már
láthatta a magyar közönség. A kiállítások rendezőivel folyamatos kapcsolatban
áll Geskó Judit művészettörténész, aki szintén üdvözli, hogy a gyűjtemény
Balatonfüredre kerül. – A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei kapcsán
folyamatosan figyelem a nemzetközi magángyűjtemények szerkezetét, vagyis hogy
hol vannak a szellemileg rendkívül értékes képzőművészeti csomópontok,
amelyekből akár fontos időszaki kiállításokat lehet felépíteni. A Vass gyűjtemény legutóbbi
monográfiájában például párhuzamba lehetett állítani a veszprémi képtár és a
Szépművészeti Múzeum műtárgyait.
Az
1980-as években Geskó Judit is hosszabb időt töltött Franciaországban, és a
Szöllősi-Nagy – Nemes házaspár párizsi barátai közül sokakkal ő is közeli
kapcsolatba került. Például Vera Molnárral és férjével, Molnár Ferenccel, akinek A
tekintet szintaxisa című műve a Szépművészeti következő, monumentális
kiállításában (Cezanne-tól Malevicsig –
Árkádiától az absztrakcióig, kurátor: Geskó Judit, nyitás dátuma: 2021.
október 28.) látens szellemi szálként húzódik majd végig.
–
Andrással és Judittal szinte félszavakból értjük egymást – teszi egyértelművé
Geskó Judit. –Szeretném felhívni a figyelmet a concretismo, vagyis a dél-amerikai konstruktív-konkrét művészet
megjelenésére a gyűjteményben és ezáltal Magyarországon is. Ez egyértelműen a
házaspár világpolgári alapszemléletét tükrözi, ugyanis Európa és az Egyesült
Államok sem olyan régen fedezte fel magának a concretismot. A nagy áttörést egy
dél-amerikai származású gyűjtő, Patricia
Phelps de Cisneros jelentette: csodálatos gyűjteményének egy része ma már a
New York-i Museum of Modern Art anyagát
gazdagítja. Ő hat-nyolc évvel ezelőtt James
Cuno szakmai közreműködésével egy vaskos könyvet adott ki a concretismoról,
hangsúlyozva annak globális jelentőségét. Maga az anyag pedig egy nagy New
York-i bemutató után került át a madridi Centro
Cultural Reina Sofiaba, és az egekbe szökött a dél-amerikai konstruktív-konkrét
művészet ázsiója. Meggyőződésem szerint ez fog történni a magyar
neo-konstruktivizmussal is. Még egy erős fordulatra van szükség: egy átfogó
kiállításra, hogy kötni lehessen őket Kassákhoz, Moholy-Nagyhoz és Bortnyikhoz.
A
megismertetés és az edukáció fontosságát a gyűjtő házaspár is megkerülhetetlennek
érzi. Ők maguk is alaposan felkészültek egy-egy vásárlás vagy műterem-látogatás
előtt, a MoMű-ben pedig szeretnének bevezetni olyan múzeumpedagógiai módszert,
ahol a gyerekek játszva ismerhetik meg a XX-XXI. századi művészet gondolkodási
módját.
A
Szöllősi-Nagy – Nemes gyűjtemény Balatonfüreden műemléki környezetben, a
konkrét-konstruktivista művészethez méltó enteriőrben lel otthonra, amit
építészként Vikár András és Lukács István, belsőépítészként Batisz Miklós, grafikusként pedig Farkas Anna gondjaira bíztak.
-
A Kerek templom és a Szanatórium közti utca két épületében láthatják a jövő év
második felétől Balatonfüred új kortárs múzeumának, a MOdern MŰtűrnak az
anyagát – fogalmazott a Praeludium című tárlatot megnyitó Geskó Judit. – A
gyűjtők a Blaha Lujza utca felújított épületeiben kortárs gyűjteményük
legfontosabb darabjaiból állandó kiállítást rendeznek be, de könyvtár,
történeti adattár és közösségi tér is kiegészíti majd a múzeumi
kiállítótermeket. Terveik között egy nemzetközi oktató- és kutatóhely
megteremtése, továbbá egy konferenciabázis létrehozása is szerepel. Egy
Hollandiában felépített Nemzetközi Konkrét Művészeti Archívum füredi
elhelyezése pedig kiegészítené majd a múzeum anyagát, több egyetem számára is
lehetőséget nyitva forráskutatásokra – mondta Geskó Judit, hozzátéve: a
gyűjtemény erős szellemi kapcsolatokat épít majd ki a zenei, irodalmi és
képzőművészeti élet szereplőivel is.
|
Szöllősi-Nagy András és Nemes Judit műgyűjtő házaspár, Haász István és lánya, Haász Katalain képzőművészek |
A jövő év február 9-ig a
Vaszary Galériában megnézhető bemutatkozó tárlaton olyan művészek alkotásaival
találkozhatunk, mint Bob Bonies, Botos Péter, Gael Bourmaud, Jean-François
Dubreuil, Ézsiás István, Gáyor Tibor,
Haász István, Hans-Jörg Glattfelder, Gerhard
Hotter, Lantos Ferenc, Maurer Dóra, Molnár Vera, Claude Pasquet,
Torsten Ridell, Sigurd Rompza, Albert Rubens,
Sanchez és Zalavári József.
|
Botos Péter az üvegszobrával |
|
Ézsiás István az alkotásával |
(Az írás egy rövidített verziója a Balatonfüredi Napló 2021. évi októberi számában jelent meg.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése